Monday, May 13, 2013

Being Late

Pagi tadi dah menaga *sembur-sembur api* dengan jayanya. I was late for work.

Imagine the whole weekend being spent having meeting in Kuala Terengganu (yes, you read it right). Having to drive instead of taking a flight  to KT - because I wanted to bring Amna along. Dahla bertolak lambat, pukul 3pm on Friday. 

Kononnya nak bertolak pukul 12 tengah hari during Friday prayer, but then kena hantar dulu husband pergi clinic sebab suspected kidney stone (dah 3 hari sakit perut). Balik tu nak kemas barang-barang Amna lagi (because nobody helped). Kemas punya kemas dah pukul 2.15pm. Singgah pergi kedai sebab we are out of Amna's diapers. Arrived KT at 10pm. Hujan sepanjang jalan so tak boleh drive laju-laju. Max was around 120km/h.

Sampai je KT terus check in hotel and submitted the needed information to the urus setia. Then terus pergi rumah Tok. Penat tak? Mau tak penat. Handphone tak charged pulak. Off gitu je. That's the cons of having an android. Cepat habis battery.

Pagi-pagi as usual masakkan dulu meal untuk Amna because I know I'd be leaving her the whole day. So pagi-pagi dah basuh baju Amna and mine, siap sidai (thinking that balik on Sudnay mesti dah penat takleh buat apa dah). Bertolak ke hotel at 7.30am. Actually hotel tu dekat je, around 1.2km. So around 2-5 minutes dah sampai. The meeting started off at 8.30pm and ended at 6.30pm. Nasib baik malam takde programme sebab dah pulun semua petang tu. Cip Ana called and told me Amna was behaving well - surpriiiiise!!! NOTTTT. Amna will only throw tantrums bila dengan ibu je. Truth be told, kids are SUPER SMART. Imagine seharian ok sangat-sangat, bila ibu balik je terus mengamuk-ngamuk tak nak pakai diaper. Ibu tak sempat duduk lagi terus layan Amna. Penat? Ye, tapi Amna punya pasal, ibu ok je. Malam tu dozed off sebab tak larat sangat - sampai Amna as usual main sorang-sorang dalam bilik Tok Ani tu.

Then on Sunday morning bertolak pagi around 11 am. Meeting pagi tu only for the JPNs. So my division tak terlibat. Pagi-pagi dah goreng jemput-jemput pisang untuk Amna and mandikan Amna. Kemas baju semua while letting Amna eat her breakfast. Serba tak kena. Rupanya Amna tak cukup tidur because the night before she played until late at night. 

11am hantar Tok Ani ke hospital for check up and off we go. Stopped to fill up the tank and bought some food. Later stopped in Kerteh to get Amna's diaper changed. I was really tired that Cip Ana drove until somewhere in Pahang. I took the wheels from there and let Amna played with Cip Ana.

I promised Alia that I would go see her and baby Syifa but then I reached home almost 7pm. So kalau nak drive pergi Sepang lagi lah like an hour or so. Baby needs rest so I called up Alia telling her that I would see her on Tuesday sebab today ada meeting penting.

This morning I woke up at 6.35am - super lambat and I heard Amna already crying for milk. Once done breastfeed, the only things you could do is tandem (pump and feed at the same time), or feeding and eating or feeding, eating and watch TV. So what I did was feed-pump-and watch TV. Nak masak pun my hands are tied. 7am barulah nak masak semua. So pagi tadi sempat buat bubur and egg sandwich for Amna je. Tu pun lambat sebab tunggu bubur masak dalam steamer. 

Punched in 8.15 sebab parking takde! Geram tau office ni. Parking kena berebut. Jap lagi tengah hari kena alih kereta pulak. Patutnya lambat 5 minit dah jadi LAMBAT 10 MINIT - SEBAB PARKING JE!

So I have a really good reason to be annoyed in the morning because I felt I was being misunderstood. Ingat kita ni suka-suka je nak marah pagi-pagi. It ruins the mood THE WHOLE DAY.

Next week I have to go for evaluation pulak Monday to Thursday. Sape nak jaga Amna pulak? 

We'll see.

No comments: