I'm down with cold. Argh. And my runny nose isn't doing me any good :(
Something funny happened during the weekend. Which reminds me of my childhood... Here goes...
I used to go to the kindergarten near my residential area in KL. That was before I changed to another school for the second time (the first kindergarten was Taski ABIM in UIA PJ-too far from home so my dad decided to find nearer school). Tadika Islam in those days were buildings donated from (waqf) or sharing the same building with the madrasa / surau / musalla. And the facilities...needless to say, especially the toilets...they barely accommodate my needs.
One fine day, (I was around 6 years old) it was the last period before the school ended, suddenly I felt that I had to go to the toilet, really bad. Strange as it may seem, I have NEVER been to the school's toilet. Since I couldn't hold it anymore, I asked the teacher "Cikgu, boleh tak saya nak balik rumah pegi toilet?". The teacher said "Tak boleh, kan dah nak balik dah...tak pun kamu pergi la tandas kat belakang tu" (it was another agonising half an hour before we were released - I just couldn't take it). I answered back "Tapi cikgu...toilet tu busuk...". I forgot what the teacher said after that, I went back to my seat. I sat for another good 10 minutes, but then it felt unbearable.
I went to the teacher, saying that I needed to be excused, and walked towards the chicken-coop-alike toilet at the back of the school. The toilet's cubicles were made of zinc sheets. The stench could be detected a few miles away. I had a quick glance, it was too eerie to enter. DANNNN, dalam keadaan yang sangat 'memaksa' itu, saya telah berlari pulang ke rumah untuk buang air. Upon reaching home, one of the neighbours, Mak Cik Ani saw me running and she asked "Kak Long, dah balik sekolah ke??", I think she was puzzled because school was't over yet. While running I answered back "Beluuuuummmmm" dan terus masuk rumah buang air. Janji memenuhi keperluan dulu baru fikir benda lain.
Dah satu hal pulakkkk nak balik ke sekolah. Because I left my bag and books at school, I had to go back. I dragged my mom to school. "Mak, cepatla teman pegi sekolah balik, nanti cikgu marah. Saya tak nak pegi toilet sekolah tu....dahla busuk...huhu...". Nak tak nak, terpaksala Mak ikut balik ke sekolah. Dah sampai sekolah tu, all the kids were already queuing up. The teacher looked at me and said "Cikgu cari kamu tadi kat tandas" and smiled. Dengan muka bajet kiut, saya pun sengih je, harapan cikgu tak marah sebab lari balik rumah nak pegi buang air hahahahaaa... Nasib baik rumah dekat :P.
Yang terjadi pada hujung minggu baru-baru ini pulak ceritanya lebih kurang. Amaran : Gruesome facts :P
Kitorang kan baru je pindah-pindah barang kat kuarters P11 tu. Since we're not the first occupant, jadi rumah tu keadaan dia agak terukla...the toilets...hmmm...Dapur? Toksah nak cakapla...nak masak air pun takde selera. The cabinets, I feel like having a new whole set. Nasib baik rumah kuarters. Kalau rumah sewa biasa ni, mau je saya invest beli kitchen cabinet wuhuhuhuuuu~. For 3 weeks, we've been crashing at my parents' place while trying to adjust to our new home.
Earlier last week, my husband decided that we move into our own house for good. Owh no. I've been trying to make up excuses that would eventually bring us to my parents'. Iftar la, sahur la...ambik barang la... :P. Semalam kemuncak ceritanya, around 9 am, saya dah sakit perut, needed to pass motion pulak dahhhhhhh... Sedangkan kat OBS boleh melatih perut supaya tidak membuang merata-rata selain hostel, inikan pulak rumah Mak yang dekat sekangkang kera je. (Yelaaa....saya mengaku, saya suka pegi bathroom kat rumah Mak sebab bersih :D *takde rasa bersalah langsung*). Saya pun fikir, alang-alang nak pegi pasar P8 jap lagi, bolehla singgah rumah Mak hehehehe....
"Abang, sakit perut la...nak biyak... Jom pegi rumah Mak... Lagipun kita kan nak beli barang kat pasar?"
"Pergi jela toilet kat hall tu...buat apa nak pegi rumah Mak...buat malu je...Macam rumah kita takde toilet". FYI, bathrooms kat rumah kitorang tu banyak benda tak kena, termasuk kepala paip takde (main bedroom), air slow (upper hall bathroom) and not forgetting dirty. Huhu. Tu yang maleh bebeno nak pegi.
"Tapi toilet tu kotor... Geli la nak masuk... Huk Huk..." *sambil kelip-kelip mata untuk mendapat simpati*. I have no problems at all cleaning bathrooms and toilets at home (read : my parents'), but this. This was left by unknown occupants, filthy looking bathrooms, euw. The first government quarters I got, I did all the cleaning, because the previous occupant did a great job in cleaning the house before they moved out. But not this time.
"Tak boleh. Abang cakap pegi je toilet tu. Bersihkan jela " Saya dah berkira-kira nak buat rampasan kuasa terhadap kereta my husband. Tapi sebab nak mendapatkan kebenaran dengan cara baik, pujuk jugakkkkk... Sesi memujuk lebih kurang sejam lebih. Sampai saya pun give up. Duduk di bucu katil sambil mengenangkan nasib diri... My husband duk baring sambil pejam mata. Last-last bila dengar bini tak bersuara...
"Sayang, kalau toilet tu bersih sayang boleh pegi biyak kannnn?" I nodded. "Ok, Abang pegi bersihkan". Then he started scrubbing all the floors, the tiles, every inch of every bathroom in the house (we have 3). Kesian la pulakkkkkkkkk kat husband saya ni *terharu sangat*. Kesudahannya, bilik air bersih berseri dan kini saya dah boleh mandi dengan gembira di rumah. Heheheheheheh~
Terima kasih ye Abang. I love youuuuuuu :D
Old habits die hard :P.
p/s : Tingkat atas dah settle. Nak kerjakan tingkat bawah punya living hell hall and kitchen pulak. Adeh.
4 comments:
pakailah baju hazmat bila nak gi bersihkan toilet. hihihi. make sure ada BA dlm baju hazmat tuh, nanti kang lemas.
niha, kalo dh malas sgt nk bersih umah.. upah je la maid mana2 tlg cucikan.. abeh cite...
(apa yg rezal ckp tu betul.. dh ada umah, takkan nk tompang toilet mak plak.. adehhh)
kak mala : kalo pakai hazmat, muat pintu tak? :P
kak ina : malas time ni je. tp mmg tengah carik daily maid untuk kemas rumah. tak larat nak tengok dapur tu. huhuhu...dahla tingkap sama besar dengan pintu. siap ada sliding door lagi.
sila belek mobile album kt fb.. kt situ aku ada post gmbr utk hire maid utk keja2 oncall mcmni...
Post a Comment